Ματίνα Χρονοπούλου BSc., N.D., PhD Φυσικοπαθητικής Ιατρικής, Διατροφική Θεραπεύτρια

Ιωάννης Λιάπης Νευρολόγος/Ολιστική Ιατρική

 

Τροφές όπως τα δημητριακά, τα σιτηρά και τα ψωμιά, είναι πολύ δύσκολες στην πέψη για τα μικρά παιδιά. Κατά συνέπεια, αυτές οι τροφές πρέπει να είναι από αυτές που θα εισαχθούν τελευταίες στη διατροφή του παιδιού (ένα ένζυμο που χρησιμεύει στην πέψη των υδατανθράκων, το οποίο παράγει το λεπτό έντερο ενός μωρού, είναι η λακτάση, για την πέψη της λακτόζης στο γάλα).

Οι τροφές που εισάγονται πάρα πολύ νωρίς στη διατροφή ενός μικρού παιδιού, μπορούν να προκαλέσουν πεπτικά προβλήματα και να αυξήσουν την πιθανότητα των αλλεργιών (ιδιαίτερα σε εκείνες τις τροφές που εισάγονται στη διατροφή). Το ανώριμο πεπτικό σύστημα του μωρού επιτρέπει σε μεγάλα μη διασπασμένα πλήρως τμήματα τροφών (έως π.χ. μονοσακχαρίτες ή αμινοξέα) να απορροφηθούν. Με αποτέλεσμα αυτά να φθάνουν στην κυκλοφορία του αίματος και το ανοσοποιητικό σύστημα να αντιδρά, οδηγώντας σε μια αλλεργική αντίδραση. Η ηλικία των έξι μηνών είναι η χαρακτηριστική ηλικία που πρέπει να εισάγονται οι στερεές τροφές στη διατροφή. Ωστόσο, υπάρχουν μερικές εξαιρέσεις.

Τα μωρά παράγουν ένζυμα (όπως η πεψίνη και τα πρωτεϊνολυτικά ένζυμα) και γαστρεντερικά υγρά (όπως το υδροχλωρικό οξύ στο στομάχι), που ενεργούν στις πρωτεΐνες και τα λίπη. Αυτό είναι απόλυτα λογικό, επειδή το ποσοστό της ενέργειας που παράγεται από το λίπος που περιέχεται στο γάλα μιας υγιούς μητέρας, αποτελεί το 50-60% των θερμίδων του γάλακτος και είναι ουσιώδες για την ανάπτυξη. Εκτός από την ενέργεια που προσφέρει, βοηθά και στην εξέλιξη του νηπίου.

Επιπλέον, η χοληστερόλη στο μητρικό γάλα παρέχει σε ένα νήπιο περίπου 6 φορές την ποσότητα που οι περισσότεροι ενήλικες λαμβάνουν από τις τροφές. Σε ορισμένους πολιτισμούς η νέα μητέρα ενθαρρύνεται να καταναλώνει 6 έως 12 αυγά την εβδομάδα και σχεδόν 250 γραμμάρια ζωικής βιολογικής πρωτεΐνης από κοτόπουλο ή αρνί, για διάστημα 6 μηνών τουλάχιστον μετά τον τοκετό. Αυτή η πλούσια σε λίπη διατροφή, διασφαλίζει το γεγονός ότι το μητρικό γάλα της θα περιέχει επαρκείς ποσότητες υγιών λιπαρών.

Κατά συνέπεια, οι πρώτες στερεές τροφές ενός μωρού πρέπει να είναι συνήθως τροφές ζωικής προέλευσης, δεδομένου ότι το πεπτικό του σύστημα, αν και ανώριμο, είναι καλύτερα εξοπλισμένο για να παρέχει ένζυμα για την πέψη των λιπών και των πρωτεϊνών, παρά υδατανθράκων. Αυτό εξηγεί γιατί η τρέχουσα έρευνα δείχνει ότι το κρέας αποτελεί θρεπτική τροφή για μετά τον απογαλακτισμό του βρέφους.

Είναι τα δημητριακά η καλύτερη πρώτη τροφή για ένα νήπιο;

Θυμηθείτε ότι η ποσότητα του μητρικού και του ξένου γάλακτος μειώνεται όταν εισάγονται στη διατροφή οι στερεές τροφές. Αυτή η μείωση μπορεί να επιτρέψει την εμφάνιση ελλείψεων σε διάφορες θρεπτικές ουσίες, οι οποίες είναι ουσιώδεις για την ομαλή ανάπτυξη και εξέλιξη του μωρού. Οι θρεπτικές ουσίες που είναι συχνά λίγες σε αριθμό κατά την έναρξη του απογαλακτισμού, περιλαμβάνουν πρωτεΐνες, ψευδάργυρο, σίδηρο και βιταμίνες της ομάδας Β. Μια ομάδα τροφών που περιέχει αυτές τις θρεπτικές ουσίες σε άφθονες ποσότητες είναι το κρέας.

Δυστυχώς, τα δημητριακά είναι η τροφή που συνιστάται περισσότερο στα πρώτα στάδια απογαλακτισμού. Μια πρόσφατη σουηδική μελέτη προτείνει: όταν δίνονται στα νήπια σημαντικές ποσότητες δημητριακών, αυτές μπορούν να έχουν χαμηλές συγκεντρώσεις ψευδάργυρου και μειωμένη απορρόφηση ασβεστίου.

Επίσης, σε μελέτες στις ΗΠΑ βρέθηκε ότι η έλλειψη ψευδάργυρου και πρωτεϊνών μπορεί να περιορίσει σε κάποιο ποσοστό την ανάπτυξη των νηπίων. Άρα, η συνήθεια παροχής μεγάλων ποσοτήτων δημητριακών και ο αποκλεισμός του κρέατος πριν τον 7ο μήνα ηλικίας δεν καλύπτει πλήρως τις διατροφικές ανάγκες του βρέφους.

enter site Το βιολογικό κρέας είναι επίσης μια άριστη πηγή σιδήρου. Ο σίδηρος (η μορφή σιδήρου που βρίσκεται στο κρέας) απορροφάται καλύτερα από το σίδηρο που προέρχεται από φυτικές πηγές. Ακόμη, οι πρωτεΐνες στο κρέας βοηθούν το μωρό να απορροφήσει ευκολότερα το σίδηρο από άλλες τροφές.

http://www.visiteday.com/?essay-online-correction Δύο πρόσφατες μελέτες εξέτασαν την κατάσταση του σιδήρου σε νήπια που είχαν θηλάσει και τα οποία κατανάλωναν κρέας πριν από την περίοδο απογαλακτισμού. Ενώ οι ερευνητές δεν βρήκαν καμία σημαντική αλλαγή στις αποθήκες σιδήρου των μωρών που είχαν θηλάσει, όταν κατανάλωσαν μια αυξημένη ποσότητα κρέατος, τα επίπεδα αιμογλομβίνης (κύτταρα που περιέχουν σίδηρο), τα οποία υπάρχουν στην κυκλοφορία του αίματος, αυξήθηκαν.

Το κρέας περιέχει, επίσης, μια πολύ μεγαλύτερη ποσότητα ψευδάργυρου σε σχέση με τα δημητριακά, γεγονός που σημαίνει ότι γίνεται μεγαλύτερη απορρόφηση ψευδαργύρου.

 

Αυτές οι μελέτες επιβεβαιώνουν την πρακτική παραδοσιακών λαών, που συμπεριελάμβαναν το κρέας -συνήθως το συκώτι- μεταξύ των πρώτων τροφών κατά τον απογαλακτισμό. Τέλος, η επίπτωση των αλλεργικών αντιδράσεων από το κρέας, είναι ελάχιστη και ακόμα μικρότερη όταν χρησιμοποιούνται διάφορες τροφές σε μορφή πουρέ.

Μετά από ένα βαρύ βραδινό γεύμα δεν είναι λίγοι αυτοί που παραπονιούνται πως το βράδυ που ξαπλώνουν υποφέρουν από καούρες.

Έτσι και σε ένα φιλικό τραπέζι, αν και το γεύμα ήταν θεσπέσιο για βράδυ ήταν κάπως βαρύ. Η συζήτηση ξεκίνησε για το τι θα  μπορούσαμε να κάνουμε σε περίπτωση που το βράδυ κάνουν την εμφάνισή τους ενοχλητικές καούρες στο στομάχι. Οι απαντήσεις πολλές και περιελάμβαναν από μαγειρική σόδα έως νερό με λεμόνι.

Το πιο ενδιαφέρον κομμάτι της συζήτησης, όμως, άνοιξε όταν από κάποιον ακούστηκε η «εύκολη» λύση: Δηλαδή, η λήψη χαπιών για τις καούρες…

fcf61cacd0cf28da216e6fbfc703c0d0_L

Oι καούρες εμφανίζονται συνήθως μετά από ένα βαρύ και πικάντικο γεύμα

Σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής «Daily Mail», τα χάπια για τις καούρες, που περιέχουν PPIs, όταν λαμβάνονται για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορούν να προκαλέσουν σοβαρούς κινδύνους, καρδιακά προβλήματα, μπορεί να προκαλέσουν έλλειψη μετάλλων και βιταμινών, ακόμη και καρκίνο.

Ας αρκεστούμε καλύτερα λοιπόν σε φυσικές μεθόδους, παρά να ταλαιπωρούμε τον οργανισμό μας με χημικά παρασκευάσματα χωρίς ιδιαίτερο λόγο.

HOLISTIC FITNESS TEAM

Από τα αρχαία χρόνια ήταν γνωστή η συστηματική κατανάλωση του γιαουρτιού, ενός πολύ ελαφριού και ευχάριστου σνακ που μπορούμε να καταναλώσουμε οποιαδήποτε ώρα της ημέρας και το οποίο αποτελεί βασική συνιστώσα της μεσογειακής διατροφής.

Πρόκειται για μια εξαιρετική πηγή ασβεστίου, πρωτεϊνών και ψευδάργυρου που ενισχύουν τον οργανισμό, ενώ, παράλληλα, η κατανάλωσή του μας βοηθάει να ξεπεράσουμε σημαντικά προβλήματα υγείας.

Το γιαούρτι παρασκευάζεται κατά το πήξιμο του αγελαδινού ή κατσικίσιου γάλατος και τη ζύμωσή του με βακτήρια που παραμένουν ζωντανά έως και την κατανάλωσή του. Τα βακτήρια αυτά είναι υπεύθυνα για την καλή λειτουργία του εντέρου. Γι’ αυτό και όλοι οι γιατροί συστήνουν την κατανάλωσή του, όταν χορηγούν αντιβίωση.

yogurt

Το γιαούρτι θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συμμάχους στην αντιμετώπιση των περιττών κιλών

Είναι πολύ πλούσιο σε βιταμίνες Α, Β, υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη, ιώδιο, φώσφορο, ψευδάργυρο και φυσικά ασβέστιο. Ένα πλήρες γιαούρτι (10%) περιέχει περίπου 130 θερμίδες, ενώ το άπαχο (0%) περιέχει περίπου μόνο 52.

Το γιαούρτι θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους συμμάχους μας στην αντιμετώπιση των περιττών κιλών. Λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε ασβέστιο, που συμβάλλει σημαντικά στον μεταβολισμό του λίπους και στο αδυνάτισμα.

Η ερευνήτρια Huifen Wang, σε μελέτη που πραγματοποίησε στο Κέντρο Έρευνας Ανθρώπινης Διατροφής USDA στο Tufts, αναφέρει: «Δεν χρειάζεται μεγάλη ποσότητα για να πάρεις τα οφέλη του, μόλις 2% των ημερήσιων θερμίδων σου, δηλαδή ποσότητα ίση με 1 κεσεδάκι ανά 3 ημέρες».

Τα σημαντικότερα οφέλη από την κατανάλωση γιαουρτιού:

  • Ενισχύει την υγεία του εντέρου
  • Προστατεύει το νευρικό σύστημα
  • Δυναμώνει τα οστά
  • Προλαμβάνει από διάφορες ιώσεις
  • Βοηθάει στο αδυνάτισμα
  • Δρα κατά της αϋπνίας
  • Βοηθά στην πρόληψη της υπέρτασης
  • Προλαμβάνει από την οστεοπόρωση
  • Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα
  • Ρυθμίζει την αρτηριακή πίεση

Επίσης, είναι η κατάλληλη τροφή για όσους πάσχουν από υψηλή χοληστερίνη, λόγω της χαμηλής περιεκτικότητάς του σε λιπαρά.

Μπορείτε να το συνδυάσετε με φρούτα, μέλι, καρύδια ή ό,τι άλλο σας αρέσει, για να του δώσετε επιπλέον γεύση και να το απολαύσετε καλύτερα.

HOLISTIC FITNESS TEAM

Τα ω-3 λιπαρά οξέα, που ανήκουν στην κατηγορία των λιπαρών οξέων που δεν παράγονται από τον οργανισμό, έχουν ιδιότητες αντιφλεγμονώδεις, αντιθρομβωτικές και αντιαρρυθμικές, βοηθούν στην ανάπτυξη του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος, στη μείωση της αρτηριακής πίεσης, ενώ παρέχουν προστασία στην καρδιά.

 Επιπλέον, πρόσφατες μελέτες έχουν δείξει πως η δράση τους είναι θετική σε ανθρώπους που πάσχουν από τη νόσο Αλτσχάιμερ, με άνοια και με μαθησιακές διαταραχές, πως συντελούν στη μη συσσώρευση αιμοπεταλίων, ενώ έχει διαπιστωθεί ότι βελτιώνουν την ενδοθηλιακή λειτουργία, χωρίς ωστόσο να υπάρχει συγκεκριμένη δοσολογία ή διάρκεια λήψης τους.

 

Μια άλλη χρήση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων είναι ως φαρμάκων για τη δυσλιπιδαιμία. Τα ωμέγα-3 (ω-3 ή n-3) λιπαρά οξέα χρησιμοποιούνται ως φάρμακο για τη μείωση των τριγλυκεριδίων, της VLDL και εν μέρει της Lp(a), αλλά και για την αύξηση του μεγέθους των LDL και την αύξηση των τιμών της HDL.

walnut.limghandler

Ω-3 λιπαρά οξέα βρίσκονται στον σολομό, τις σαρδέλες, τον τόνο, τον λιναρόσπορο, τα καρύδια, το λάδι κ.λπ.

 

Τι είναι η  VLDL, η LDL και η HDL; 

Η χοληστερόλη μεταφέρεται με το αίμα υπό μορφή μορίων (λιποπρωτεΐνες) που περιέχουν λιπίδια και πρωτεΐνες. Όταν κάποιος δεν έχει φάει, στο αίμα του κυκλοφορούν τρεις κύριοι τύποι λιποπρωτεϊνών: οι πολύ χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες (VLDL χοληστερόλη), οι χαμηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες (LDL χοληστερόλη) και οι υψηλής πυκνότητας λιποπρωτεΐνες (HDL χοληστερόλη).

Ποιες είναι οι πηγές των ω-3 λιπαρών οξέων

Σύμφωνα με τις ίδιες μελέτες, κύρια πηγή των ω-3 λιπαρών οξέων είναι τα ψάρια, ιδιαίτερα ο σολομός και οι σαρδέλες και ο τόνος, ο λιναρόσπορος, τα καρύδια, το λάδι κ.ά. 

ΠΡΟΣΟΧΗ: Αξίζει να επισημάνουμε πως απαιτείται προσοχή στη χρήση των ωμέγα-3 λιπαρών οξέων ως φαρμάκων από ασθενείς που πάσχουν από διαβήτη, ενώ σε περίπτωση λήψης αντιαιμοπεταλιακών ή αντιπηκτικών φαρμάκων μπορεί να προκληθεί αιμορραγία. Τα συμπτώματα των παρενεργειών περιλαμβάνουν γαστρεντερικά ενοχλήματα, ναυτία και ερυγές με οσμή ψαριού. Έτσι κι αλλιώς πάντα είναι απαραίτητη η σύμφωνη γνώμη του ειδικού γιατρού.  

 

 

Τι θα μπορούσε να συμβάλλει με τον πιο

«Καθώς γερνάμε, ο εγκέφαλός μας συρρικνώνεται και

Δεν είναι απλώς «ακατάλληλα τρόφημα», αλλά

Νέα εξέταση εντοπίζει το γονίδιο της παχυσαρκίας.

Ο θυμός είναι ένα υγιές συναίσθημα που αρκετές

Κλαίει, πεισμώνει, φωνάζει… Πόσες φορές όλοι οι

Λίγα χρόνια πριν, η κόρη της Αμερικανής

Ενδεχομένως, στο άκουσμα των λέξεων «όρια» και

Μια νέα μη επεμβατική τεχνική, παρουσιάστηκε στο

Μετά από μια σειρά πλαστικών επεμβάσεων και

Με επιτυχία και με τα βλέμματα στραμμένα προς

Το θέμα είναι ό,τι κάνουμε, να το κάνουμε επειδή

  • Prev
  • Sponsored Section
Scroll to top